El cosmos del Darfur

Portraits

Zagawa, Berti, Fur, Rezeigat, Dinka… Aquests són els noms que tenen algunes de les cent tribus que viuen al Darfur que, a més, es ramifiquen en nous matisos en funció de les migracions que es van produint darrerament. Molts basen les raons del conflicte del Darfur en les disputes tribals, bàsicament per la possessió dels recursos naturals. I aquestes rivalitats es tornen fraticides amb un odi tan radical que alguns d’ells brindarien per l’exterminació de la comunitat rival. Però a la vegada, són incapaços d’identificar els membres enemics només pels seus trets físics. Ni tan sols ho poden saber per la roba que porten o el menjar que cuinen. De vegades, tenen els seus dubtes quan paren atenció a la dicció i a l’accent amb què parlen l’àrab. Per saber-ho del cert, només ho poden descobrir sabent el lloc on van néixer, els seus orígens familiars i, sobretot, quin és el nom del seu líder.
Les set imatges de dalt representen set membres de tribus diferents de l’Est del Darfur. Alguns d’ells són àrabs, d’altres no àrabs. Alguns viuen en campaments de desplaçats i altres són precisament els propietaris de les terres on s’han aixecat improvisadament aquests campaments. I alguns pertanyen a tribus del Darfur que estan històricament enfrontades entre sí. Si els observem totalment descontextualitzats, sense noms, ni escenaris, només mostrant la cara i una part del seu vestuari, a penes els podem distingir uns dels altres. Així fotografiats, diríem que simplement tots ells són habitants del Darfur.
Amb aquesta base parteix un projecte fotogràfic que promet ser de llarga durada. L’objectiu és retratar representants esporàdics de la majoria de tribus del Darfur, descontextualitzant-los per tal que només aparegui la persona, l’individu en el seu estat pur, sense que ningú els pugui pre-jutjar pel que representen. Es tracta d’una forma de reivindicar l’estupidesa humana en els conflictes armats i, en aquest cas, en el del Darfur. Sense ser capaços de conviure en una terra que fa la mida de tot França, tampoc són capaços de donar raons convincents que justifiquin per què els Berti odien els Zagawa o per què els Dinka s’han enfrontat durant tants anys amb els Rezeigat.
Estem parlant de les mateixes diferències que hi ha entre tutsis i hutus, entre bosnis i serbis i entre sunnites i xiïtes. Cap. Tan sols existeix la diferència cultural que les generacions anteriors els han estampat a la carcassa de la seva pell, com si fos un tatuatge impossible d’esborrar. Però dins les seves venes, només corre la sang humana.

Escriu la teva opinió